Založ si blog

Pravda nie je dôležitá, ale to, čomu veríme

Dôstojný pán Poláček mal už vyše sedemdesiat rokov. Bol vysoký, mal biele vlasy a silný, autoritatívny hlas. Jeho kázne mali vždy veľmi hlboký ľudský rozmer a dokázal nimi zasiahnuť srdcia mladých aj starých, mužov aj žien.

Chodieval som za ním na faru vždy navečer aj viackrát do týždňa, podľa dohody, hoci v kostole ma príliš vidieť nebolo. Moja ateistická viera mi totiž bránila prijímať náboženské rituály, neviem sa ani modliť, ale veľmi ma vtedy zaujímalo, „čo za tým je.“ Dôvodom tejto zvedavosti bolo jedno dievča, do ktorého som bol veľmi zaľúbený. Vždy som obdivoval jej pokoj a rozvahu, a ona tvrdila, že tú jej dáva nekonečná viera v Boha. Bol som mladý, zmietali mnou rôzne vášne, ktoré s pokojom a rozvahou nemali nič spoločné, a veľmi som jej ich závidel.

Povedal som jej to.

Zhrozila sa.

Závisť je vraj smrteľný hriech.

Prestal som teda o tom hovoriť a začal navštevovať pána farára. Prijal ma bez rozpakov, hoci ma nepoznal a hoci som mu hneď na začiatku povedal, o čo mi ide, ba zdalo sa, že rozhovor s ateistom je preňho akýmsi osviežením.

Predebatovali sme celé hodiny.

Moja zvedavosť, môj nepokoj či až nervozita sa rozlievali v jeho neochvejnom pokoji ako horský potôčik v šírom mori. Poznal odpoveď na každú otázku a so stoickým kľudom riešil aj tie pálčivé, ktoré som si dovolil nastoliť, keď sme sa poznali viac.

Obdivoval som ho.

Tú jeho istotu.

To hlboké poznanie života.

Nikdy ma o ničom nepresviedčal.

Nikdy mi ani slovkom nedal najavo niečo také, že stojíme na opačných stranách barikády, naopak, jeho všeobjímajúca láska ku každému človeku z neho sálala ako teplo z krbu.

O náboženstve sme sa takmer nebavili.

Ani o Bohu.

Hoci sme zjavne pokladali za pravdu každý čosi iné, rozumeli sme si.

Spomenul som si naňho teraz, keď tu čítam toľko príspevkov o „jedinej pravde“, že je to až zarážajúce. Pán farár Poláček bol človek, ktorého si nikdy neprestanem vážiť.

Naučil ma čosi, čo už vo mne zostalo.

Napríklad to, že pravda je vždy niečia. A podľa toho aj vyzerá.

A to, že bojovať za svoju pravdu znamená vždy bojovať proti niekomu.

Aj to, že láska – božia či ľudská – je dôležitejšia.

A život že je dôležitejší ako smrť – v mene čohokoľvek.

A ak nám naša viera, náš ateizmus či čokoľvek iné pomáha byť lepšími ľuďmi, držme sa toho.

Nie, nestal som sa veriacim kresťanom a do kostola nechodím.

Lebo ak Boh je láska, tak ja už veriaci som.

Ďakujem, pán farár.

 

S hejtermi sa nekamarátim

16.10.2020

Nakazených pribúda raketovým tempom. Už nie sme tou krajinou, ktorú pred polrokom obdivovali za jej disciplínu a skvelé výsledky v boji s pandémiou. Prepadávame sa do bahna čoraz viac. Prečo? Nuž nielen pre nedostatočné opatrenia vlády, ktorá z empatie k občanom nevyhlásila tie opatrenia skôr, ale hlavne pre čoraz väčší hnev či až nenávisť tých občanov k [...]

Načo zachraňovať životy?

13.10.2020

„Lebo človek v svojej zlobe je ukrutnejší a zaťatejší ako krokodíl. Jeho srdce je tvrdšie ako kameň, jeho márnivosť ničotnejšia ako prach. Ponor ho do rieky, a len čo mu uschnú šaty, bude taký istý ako predtým. Vrhni ho do smútku a sklamania, a keď sa zviecha, bude zasa taký istý ako predtým…“ (Egypťan Sinuhe) Celý život komusi pomáham. [...]

Čo je dôležitejšie ako život?

05.10.2020

Tak už sme ťa pochovali. Nepomohla ti ani najmodernejšia technika. Odpojili ťa od prístrojov, preložili tvoje bezvládne telo na vozík a previezli z Jisky do márnice. Nikdy za života nebol o teba taký záujem, pohrebné služby sa takmer pobili o to tvoje telo a hyeny v ľudskej koži s vidinou kšeftu ťa uchmatli iným, ale napokon všetko dobre dopadlo. Dobre znamená [...]

Nehoda, ilustračná, sklo

Autobus s desiatkami cestujúcich sa prevrátil na nemeckej diaľnici

29.03.2024 06:38

Autobus s približne 60 cestujúcimi havaroval vo štvrtok večer na diaľnici v západnom Nemecku, zranenia utrpelo vyše 20 ľudí, informovala DPA.

libanon, hizballáh

Pri izraelských úderoch pri Halabe zomrelo 36 sýrskych vojakov

29.03.2024 06:27

Pri izraelských úderoch namierených na oblasť neďaleko Halabu (Aleppa) na severe Sýrie zahynulo podľa agentúry AFP najmenej 36 sýrskych vojakov.

Jaroslav Slašťan, Zásahový tím pre medveďa hnedého

Nebol to hon na čarodejnice. Medvedica v Mikuláši bola skutočným rizikom, hovorí šéf zásahového tímu

29.03.2024 06:00

K ľuďom sa samica, ktorá útočila v metropole Liptova, približovala pravidelne. Tvrdia to členovia zásahového tímu. Pri jej monitorovaní použili špičkové drony.

Babiš, Pavel

Politológ: Pavel asi Korčoka nepodporí, Babiš chváli Pellegriniho, ale cieli na vlastných voličov

29.03.2024 06:00

Ako vyzerajú vzťahy Česka a Slovenska pred prezidentskými voľbami? Pre Pravdu to vysvetlil český politológ Josef Mlejnek.

nautilus

Nejasné správy o zlatých muškách

Štatistiky blogu

Počet článkov: 564
Celková čítanosť: 1639691x
Priemerná čítanosť článkov: 2907x

Autor blogu

Archív