S ústupom morálnych zásad, pestovaných stáročiami existencie ľudskej rasy, vznikol priestor pre rozvoj iných, takzvane praktických. Tak, ako dobrá povesť sa stala len reklamným sloganom, navodzujúcim zdanie serióznosti v záujme lepšieho predaja nových „produktov“, zväčša len šmejdov a klamstiev, zabalených do ligotavého značkového staniolu, tak aj kvalita týchto nepodarkov je masívne propagovaná všadeprítomnou reklamou, lebo bez nej by po nich ani pes neštekol. Účelom reklamy už nie je, tak ako kedysi, uviesť na trh nový tovar a dostať ho do prosperujúceho dlhodobého predaja, ale rýchle sa ho zbaviť, kým zákazníci ten podvod „prekuknú“.
Mal som kolegyňu, ktorá sa o mňa asi rok obtierala, až mi to bolo podozrivé. Bola mladá a veľmi atraktívna a nešlo mi do hlavy, čo na mne vidí. Už to viem. Ona bola predajkyňou istých „zaručených zdravotných produktov“ a mňa pokladala za ľahkú korisť. No, až taký ľahký som nebol, keď jej trvalo takmer rok, kým ma zlomila a viacmenej zo slušnosti som si od nej čosi kúpil, lebo mi bolo to moje odmietanie už trápne. Čo už. Nemusím snáď písať, že po tom, čo som prevzal jej tovar a zaplatil nemalú sumu, jej záujem skončil ako keby uťal. A možno od zlosti, že to trvalo tak dlho, ma už prestala aj zdraviť. O trápnosti zjavne nevie nič.
Niekdajšie zásady slušnosti a zodpovednosti nahradili iné. Jednou z nich je zásada „Daj a nestaraj sa“. Zaplať a zmizni. Nezavadzaj, idú ďalší. Zásadou „Daj a nestaraj sa“ sa riadi obchod, zdravotníctvo aj štátna správa. Všetci platíme za niečo, čo potom nedostaneme. Alebo dostaneme niečo úplne iné. Cestovné kancelárie si vypýtajú peniaze vopred a potom vás ubytujú niekde, kde ste byť nechceli a so službami, o akých ste netušili. Zdravotné poisťovne vám strhnú poplatky bez ohľadu na to, akú zdravotnú starostlivosť potom dostanete, či skôr nedostanete. A štát vám strhne dane, ktoré idú bohvie kam, a nepýta sa, či s tým súhlasíte. Zaplať a nestaraj sa. Toto bohapusté počínanie sa potom prenáša aj do medziľudských vzťahov a zasiahne nás aj tam, kde to nečakáte. Poznajú to mnohí rodičia pubertiakov, všakže, koľkokrát od vás vaše dieťa pýtalo peniaze a keď ste sa pýtali načo, zatvári sa že “čo ťa do toho“? Daj a nestaraj sa. Vybabrať s niekým je príkazom dneška, nevybabreš ty, vybabrú s tebou. Čestnosť sa nenosí ani medzi najbližšími príbuznými. A rodičia, ktorí sú za výchovu svojich detí zodpovední, sa ešte tomu svojmu mladistvému „vychcancovi“ potešia: ten sa v živote nestratí.
Neviem, kam toto povedie. Neviem, ako bude fungovať svet budúcnosti. Keď každý vybabre s každým a nebude už nikoho, kto by ešte čosi dal…
Co ta do toho ? A co takto: A do RlTi ta este ...
Veľmi zaujímavý článok.. ...
Výborný článok ++++ Mňa zaráža najmä ...
Uplne s tebou suhlasim a robim to iste +++ ...
Ona bola predajkyňou istých „zaručených ...
Celá debata | RSS tejto debaty