Založ si blog

O ľuďoch, ktorí nás robia lepšími

 

Určite existujú. Len nie každý ich vidí. Nie každý ich vidieť chce. Ten víchor egoizmu, ktorý tu od istého času fúka veľmi intenzívne, nám bráni triezvo a s nadhľadom zhodnotiť tých, ktorí žijú v našej blízkosti a uznať, že sú jednoducho lepší ako my. A naše vlastné ego sa bráni prijať fakt, že to ich dobro je oveľa hodnotnejšie ako tá naša súťaživosť, tie naše kvázi úspechy, dosiahnuté – povedzme si to rovno – na úkor ostatných.

Mal som tú česť poznať výnimočného človeka. Takého toho s veľkým Č. Takého toho skrytého v dave, a predsa úplne iného ako stovky iných. Sám seba považuje tak trocha za čudáka, lebo nerozumie takým jednoduchým a každodenným veciam, akými sú napríklad závisť, zloba, nenávisť. Nechápe, kde tieto veci pramenia a aký je ich zmysel, nechápe tých, ktorí mu dávajú okúsiť plody zla a prekvapujú ho jeho nepochopiteľné výbuchy  vo chvíľach, keď on sám dáva s čistým srdcom to, čo v tom srdci má. Nechápe, prečo niektorí reagujú na lásku nenávisťou. Lebo on dáva tú svoju lásku plnými priehrštiami každému, kto ju potrebuje, aj keď jemu samotnému sa jej dostáva tak málo. Odkiaľ ju berie? Kde je prameň toho, čo rozdáva?

Priznám sa, zo začiatku som mu neveril. Hoci som dokázal vycítiť aj z jeho písmeniek, aký je to človek, môj vlastný egoizmus odmietal pripustiť, že by niekto mohol byť až taký dobrý. Môj duševný obzor tak ďaleko nesiahal. Lebo to, čomu človek nerozumie, to akosi preventívne odsudzuje, namiesto toho, aby si ten obzor rozšíril. Namiesto toho, aby sa snažil obsiahnuť dobro a dostať ho do svojej duše, uzamkne si ju a vytrvalo sa bráni pustiť doňho niečo také, ako je láska. Akoby sa za to hanbil. Akoby láska bola iba slovo, póza, rečnícky zvrat, všetko možné, len nie skutočnosť. Akoby sa o nej patrilo iba hovoriť, ale božechráň vpustiť si ju dovnútra…

Mal som tú česť poznať výnimočného človeka. Strávil som s ním len chvíľku, ale on aj za ten krátky čas dokázal odomknúť moju trinástu komnatu a nechať mi do nej vkĺznuť svoju dušu. Stačila mu len krátka chvíľa na to, aby mi tú moju komoru naplnil niečím, o čom som dosiaľ vedel iba ak snívať. Ukázal mi, že to nie je len slovo. A hoci viem, že nikdy nebudem taký dobrý ako on, cítim sa lepší. Viem, že už som lepší. Vďaka nemu. Moja komnata je plná niečoho tak skutočného ako nikdy predtým. Vraj ďakovať nemusím, lebo za to sa neďakuje. A ani zaplatiť nemusím, lebo to nie je na predaj. Vraj mi ani nič nedal, lebo som to tam mal vždy a on to len zobudil. A vraj vôbec nie je výnimočný, ale len taký obyčajný…

Neviem, či mu to mám veriť.

Ale možno aj láska je len taká obyčajná vec.

Stále sú okolo nás ľudia, ktorí majú vzácnu schopnosť urobiť nás lepšími. Je ich čoraz menej, ale stále existujú. Nevyhýbajme sa im, neutekajme pred nimi. Určite príde raz chvíľa, keď ich budeme potrebovať viac ako soľ. Raz budeme túžiť po tom, aby nám vkĺzli do duše, ale už bude neskoro.

Neprídu.

Minú sa.

Možno zahynú.

Čo tu potom zostane?

Akí budeme?

S hejtermi sa nekamarátim

16.10.2020

Nakazených pribúda raketovým tempom. Už nie sme tou krajinou, ktorú pred polrokom obdivovali za jej disciplínu a skvelé výsledky v boji s pandémiou. Prepadávame sa do bahna čoraz viac. Prečo? Nuž nielen pre nedostatočné opatrenia vlády, ktorá z empatie k občanom nevyhlásila tie opatrenia skôr, ale hlavne pre čoraz väčší hnev či až nenávisť tých občanov k [...]

Načo zachraňovať životy?

13.10.2020

„Lebo človek v svojej zlobe je ukrutnejší a zaťatejší ako krokodíl. Jeho srdce je tvrdšie ako kameň, jeho márnivosť ničotnejšia ako prach. Ponor ho do rieky, a len čo mu uschnú šaty, bude taký istý ako predtým. Vrhni ho do smútku a sklamania, a keď sa zviecha, bude zasa taký istý ako predtým…“ (Egypťan Sinuhe) Celý život komusi pomáham. [...]

Čo je dôležitejšie ako život?

05.10.2020

Tak už sme ťa pochovali. Nepomohla ti ani najmodernejšia technika. Odpojili ťa od prístrojov, preložili tvoje bezvládne telo na vozík a previezli z Jisky do márnice. Nikdy za života nebol o teba taký záujem, pohrebné služby sa takmer pobili o to tvoje telo a hyeny v ľudskej koži s vidinou kšeftu ťa uchmatli iným, ale napokon všetko dobre dopadlo. Dobre znamená [...]

SR ÚV MZ Fico Dolinková rokovanie kontrola TK BAX

Kontrolóri o stave zdravotníctva: Štát na jeho riadenie rezignoval, dôsledky pre pacientov sú alarmujúce

25.04.2024 06:05

Nemáme prehľad o financiách, nemodernizujeme a najakútnejším problémom je chýbajúci lekársky a ošetrovateľský personál.

vojna na Ukrajine, Bachmut

ONLINE: Pistorius: Rusi už vyrábajú viac zbraní, než potrebujú proti Ukrajine

25.04.2024 06:00

Veľká časť toho, čo sa vyrobí v ruských vojenských závodoch, nemieri na front na Ukrajine, ale končí v skladoch, tvrdí nemecký minister obrany Boris Pistorius.

Špióni

Kradnuté technológie, sabotáže aj plánované útoky. Európu zaplavujú čínski a ruskí špióni

25.04.2024 06:00

Špiónov, ktorí pracovali pre Čínu, zadržali v Británii aj v Nemecku. Ruských, ktorí pripravovali aj útoky, odhalila nemecká polícia.

nautilus

Nejasné správy o zlatých muškách

Štatistiky blogu

Počet článkov: 564
Celková čítanosť: 1645985x
Priemerná čítanosť článkov: 2918x

Autor blogu

Archív