Založ si blog

Niečo o mojej mame…

Je už naozaj stará.

Má vráskavú tvár aj ruky a keď ma nimi pohladí po tvári, cítim, ako sa trasú.

Nevidí, nepočuje.

Musím na ňu kričať.

Zabúda.

Včera som jej hovoril, že dnes ju zoberiem na prechádzku okolo domu a tešila sa na to, ale keď som jej dnes poobede povedal: „ideme“, celkom sa vyplašila: „preboha, a kam.“ Keď sa jej spýtam, či chce, vždy mi odpovie: „ako chceš ty“. Aj tie štyri schodíky jej už robia problém. Celý týždeň len sedí vo svojej izbe a pozerá televízor, ale keď prídem navečer z práce a chcem ju zobrať von,  ide práve dáky argentínsky seriál, tak nemôže. Potom sa stretneme a ona si posťažuje, že je stále zatvorená ako väzeň. „Tak poď, ideme teraz.“ Pozrie na mňa pohoršene: „Teraz? Veď už je neskoro“.

Pýtam sa jej, či nie je smädná.

Pokrčí plecami.

Minulú sobotu som varil, ázijská panvica je moja špecialita.

„Chutilo ti?“

Pokrčí plecami.

„Idem ti povysávať.“

Pokrčí plecami.

„Ako sa máš?“ – pýtam sa jej každý deň.

„Tak…“ – odpovie a pokrčí plecami.

Potom si posťažuje, že v noci zasa nespala. O polnoci si vzala Diazepam a o druhej už nespala znova. „Tak nespi cez deň“ – opakujem už po stýkrát. „Veď nespím“ – klame už stoprvý krát.

Zaviedol som jej do izby domáci telefón, aby mala viac súkromia, ale televízor jej hučí tak strašne, že zvonenie často ani nepočuje. Keď nezdvíha, štartujem. Otváram dvere v očakávaní najhoršieho. Sedí v kresle a spí. Vypnem televízor a chvíľu na ňu pozerám, ako odfukuje. Väčšinou potichu odídem. Niekedy ju pohladím po vlasoch. Preberie sa. „Ako si vošiel, keď som ťa nepočula.“

To nič, to všetko sa dá.

Horšie sú tie jej depresie.

„Načo som na svete?“ – spýta sa občas.

Väčšinou vtedy, keď mám v práci ťažký deň, hlava mi treští hlukom a nervy vibrujú ešte aj doma. Načo som na svete, pýtam sa sám seba, keď si pripadám ako hromozvod a odpadová rúra negatívnych emócií všetkých kolegov?

„Načo som na svete“ – spýta sa ma tá stará žena, otrávená nečinnosťou a dlhou chvíľou.

Vždy mi to pár sekúnd trvá, kým sa predýcham .

„Nato si na svete, mami, lebo ťa mám rád“ – odpoviem už po stý krát.

S hejtermi sa nekamarátim

16.10.2020

Nakazených pribúda raketovým tempom. Už nie sme tou krajinou, ktorú pred polrokom obdivovali za jej disciplínu a skvelé výsledky v boji s pandémiou. Prepadávame sa do bahna čoraz viac. Prečo? Nuž nielen pre nedostatočné opatrenia vlády, ktorá z empatie k občanom nevyhlásila tie opatrenia skôr, ale hlavne pre čoraz väčší hnev či až nenávisť tých občanov k [...]

Načo zachraňovať životy?

13.10.2020

„Lebo človek v svojej zlobe je ukrutnejší a zaťatejší ako krokodíl. Jeho srdce je tvrdšie ako kameň, jeho márnivosť ničotnejšia ako prach. Ponor ho do rieky, a len čo mu uschnú šaty, bude taký istý ako predtým. Vrhni ho do smútku a sklamania, a keď sa zviecha, bude zasa taký istý ako predtým…“ (Egypťan Sinuhe) Celý život komusi pomáham. [...]

Čo je dôležitejšie ako život?

05.10.2020

Tak už sme ťa pochovali. Nepomohla ti ani najmodernejšia technika. Odpojili ťa od prístrojov, preložili tvoje bezvládne telo na vozík a previezli z Jisky do márnice. Nikdy za života nebol o teba taký záujem, pohrebné služby sa takmer pobili o to tvoje telo a hyeny v ľudskej koži s vidinou kšeftu ťa uchmatli iným, ale napokon všetko dobre dopadlo. Dobre znamená [...]

Palestína / Deti / Pásmo Gazy /

v Pásme Gazy zomrelo bábätko zachránené z maternice umierajúcej matky

26.04.2024 18:51

Izrael aj napriek medzinárodnému pobúreniu stále hrozí, že podnikne pozemnú operáciu v meste Rafah.

parlament

Amnesty International kritizuje návrhy týkajúce sa RTVS, neziskových organizácií a rodných čísel

26.04.2024 18:30

Organizácia vyzýva na dodržiavanie princípov a ochranu právneho štátu, slobodu združovania a prejavu i na právo na informácie a na ochranu pred diskrimináciou.

Záborská , vašečka

Poslanci ukončili piatkové rokovanie debatou k sexuálnej výchove

26.04.2024 18:25

Poslanci Vašečka a Záborská chcú podmieniť výchovu a vzdelávanie v oblasti sexuálneho správania informovaným súhlasom rodičov.

novela Trestného zákona, parlament

Poslanci majú v roku 2024 zarábať vyše 6600 eur. K platu patria ešte paušálne náhrady

26.04.2024 17:17

Plat poslanca určuje zákon o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov SR.

nautilus

Nejasné správy o zlatých muškách

Štatistiky blogu

Počet článkov: 564
Celková čítanosť: 1646542x
Priemerná čítanosť článkov: 2919x

Autor blogu

Archív