Založ si blog

Jolana

Jolana ich mala asi tak osmičky.

Keď sa nimi o mňa oprela, cítil som sa ako medzi morskými vlnami a hneď som dostal strach, že ak nezabojujem, určite sa v nich utopím. Tu som ale nemohol len tak uskočiť a zalapať po vzduchu, lebo Jolana, ktorej išlo práve o to utopiť ma, by sa urazila. Ovládol som teda svoj pud sebazáchovy aj iné pudy a tváriac sa, že som si ničoho nevšimol, nenápadne som sa z jej príboja vymanil. Určite som v tej chvíli vyzeral v jej očiach celkom sprostý a nechápavý, ale neurazila sa, svojou ženskou logikou zrejme usúdila, že nebola dosť dôrazná a pri najbližšej príležitosti to svoje tsunami zopakovala.

Mal som vtedy šestnásť, ona o desať viac, takže to bol nerovný súboj, nielen z hľadiska veku a váhy, ale hlavne skúseností. Zmocnil sa ma doslova panický strach urobiť niečo, čo mi velili pudy, lebo som im neveril a podozrieval ich, určite právom, že ma chcú dostať do prieseru.

Vtedy som ten súboj s Jolanou vyhral, aj jej agresivita mala svoje hranice, dnes si však na to spomínam s úsmevom a rád, lebo odvtedy sa mi nič podobné nestalo. Už nikdy ma žiadna tak zjavne nedobýjala, už nikdy sa na mňa žiadna tak netlačila, už nikdy som sa nemusel žiadnej brániť, naopak, niekoľkokrát som neúspešne dobýjal ja, aj keď mi to bolo proti mysli, lebo násilie je môj nepriateľ a nič na tom nemení fakt, že je to normálne a ženy to majú rady.

Dodnes presne neviem, ako to funguje. Rád by som mal vo všetkom jasno, hľadám pravidlá aj tam, kde vlastne žiadne nie sú a privádza ma do rozpakov taký ten všeobecne platný názor, že niečo sa učiť netreba, lebo veď to všetko zariadi matka príroda.

Figu borovú.

Matka príroda mi tu odjakživa kládla iba polená pod nohy a zavaľovala ma hádankami, na ktoré som nevedel nájsť odpoveď. Moji blízki mi v tom veku, keď sa láme chlieb, vôbec nepomohli a kamaráti ma kŕmili samými somarinami a striehli na okamih, kedy sa zosmiešnim.

Lebo tak je to tu zariadené: najdôležitejšie veci sa nehovoria.

Tie najdôležitejšie veci sa nikdy nehovoria priamo, iba sa naznačujú, iba sa zámerne ukrývajú do trezorov a inotajov, nezriedka sa tiež zosmiešňujú, bagatelizujú a ironizujú. Na tie najdôležitejšie veci je totiž jazyk krátky a hoci v iných oblastiach sme ho dohnali priam ku krkolomnej virtuozite, v tých najdôležitejších veciach sa naše ústa uzamykajú na sto zámkov a o tom, čo by sme najradšej, tak o tom nikto slovka neprerečie a písmena nenapíše.

Chcel by som teraz napísať, že Jolana mi dala prvý bozk v živote, chcel by som napísať, že naň nikdy nezabudnem, ale bojím sa, že kamaráti ma za to zasa vysmejú a cudzí sa zatvária pohoršene: to sa predsa nepatrí.

S hejtermi sa nekamarátim

16.10.2020

Nakazených pribúda raketovým tempom. Už nie sme tou krajinou, ktorú pred polrokom obdivovali za jej disciplínu a skvelé výsledky v boji s pandémiou. Prepadávame sa do bahna čoraz viac. Prečo? Nuž nielen pre nedostatočné opatrenia vlády, ktorá z empatie k občanom nevyhlásila tie opatrenia skôr, ale hlavne pre čoraz väčší hnev či až nenávisť tých občanov k [...]

Načo zachraňovať životy?

13.10.2020

„Lebo človek v svojej zlobe je ukrutnejší a zaťatejší ako krokodíl. Jeho srdce je tvrdšie ako kameň, jeho márnivosť ničotnejšia ako prach. Ponor ho do rieky, a len čo mu uschnú šaty, bude taký istý ako predtým. Vrhni ho do smútku a sklamania, a keď sa zviecha, bude zasa taký istý ako predtým…“ (Egypťan Sinuhe) Celý život komusi pomáham. [...]

Čo je dôležitejšie ako život?

05.10.2020

Tak už sme ťa pochovali. Nepomohla ti ani najmodernejšia technika. Odpojili ťa od prístrojov, preložili tvoje bezvládne telo na vozík a previezli z Jisky do márnice. Nikdy za života nebol o teba taký záujem, pohrebné služby sa takmer pobili o to tvoje telo a hyeny v ľudskej koži s vidinou kšeftu ťa uchmatli iným, ale napokon všetko dobre dopadlo. Dobre znamená [...]

Ana Estradová

V konzervatívnom Peru vykonali vôbec prvú eutanáziu. Ana Estradová trpela nevyliečiteľnou chorobou

23.04.2024 15:09

Ana Estradová bola niekoľko rokov pripútaná na lôžko. Súdny spor, v ktorom jej bolo priznané právo podstúpiť eutanáziu, viedla a vyhrala za pomoci ombudsmana pre ľudské práva.

Rudolf Schuster

Rudolf Schuster získal Čestné občianstvo Košického samosprávneho kraja

23.04.2024 15:06

Ide o vôbec prvé udelenie takéhoto ocenenia v histórii kraja.

Britain Clinton

Brusel chce uľahčiť život v Británii aj mladým Slovákom. Použije na nich Londýn dvojaký meter?

23.04.2024 14:00

Európska komisia by rada zmäkčila nepríjemné dopady brexitu na občanov členských štátov EÚ vo veku do 30 rokov. Aký postoj zaujali politici v Londýne?

Reedukačné centrum Bystričany

PS vyzýva na zatvorenie reedukačného centra v Bystričanoch. Dochádzalo tam údajne k sexuálnemu násiliu

23.04.2024 13:36, aktualizované: 14:15

Predstavitelia Progresívneho Slovenska realizovali vlastný prieskum zariadenia, v ktorom podľa ich slov dochádza k porušovaniu pravidiel.

nautilus

Nejasné správy o zlatých muškách

Štatistiky blogu

Počet článkov: 564
Celková čítanosť: 1645528x
Priemerná čítanosť článkov: 2918x

Autor blogu

Archív