Založ si blog

O emancipácii trocha inak

Ženy sú vraj z Venuše a muži z Marsu.

Tak sa vysvetľuje to množstvo protirečení, ktoré spolunažívanie opačných pohlaví prináša.  Aj príroda je plná protikladov, ktoré si nielen odporujú, ale sa aj dopĺňajú. Po noci príde deň, po daždi slnko, čierna a biela, jing a jang…

Napriek evolúcii aj spoločenskému pokroku sme stále živočíchmi, plnými istých atribútov, kedysi potrebných k prežitiu, dnes už len na oštaru. Muži, kedysi lovci a bojovníci, si aj dnes potrebujú niekde vybiť nahromadený adrenalín, bez ktorého by v minulosti neboli schopní vyburcovať svoje zmysly na boj s nepriateľom. Ak nemôžu bojovať, odreagúvajú svoje atavistické pudy inde, napríklad v športe, kto nemá loptu, do ktorej by si kopol, ten občas – zdanlivo bezdôvodne – zaútočí na tých, ktorí sú mu najbližšie. Niekedy stačí k výbuchu adrenalínu naozaj málo a tá ich najbližšia sa čuduje… O ženách je zasa známe, že si potrebujú vybiť svoj emočný tlak z akejsi rodovej ukrivdenosti,  preto sa musia aspoň raz za mesiac vyplakať. A muža, ktorý im nedá k tomu dôvod, postupom času znenávidia.

Zažil som to.

Moja žena feministka bola neustále pripravená na boj proti ženskej diskriminácii a nič ju nedokázalo tak znervózniť ako to, že som jej k nej nedal dôvod. Sedela v obývačke, fajčila, pila kávu a debatovala s kamarátkou o ženských právach, zatiaľ čo ja som v kuchyni varil. Prečo nie. Aj tú kávu som im naservíroval a ubezpečil ju, že sa o všetko postarám. Nie som predsa žiadny domáci tyran. Emancipáciu uznávam. A variť viem, dokonca ma to baví. Tá kamarátka ma síce pokladala za úplného blbca, ale čo by som už nezniesol pre to, aby bol doma kľud…

Samozrejme, nebol.

Moja feministka občas dostávala hysterické záchvaty a obviňovala sa ma z toho, že ju týram psychicky. Tým myslela asi vlastné pocity frustrácie z toho, že jej nedovolím vyplakať sa nad svojím strašným ženským osudom a zjavne sa nad ňu vyvyšujem. Cítila sa ponížená. Najmä vtedy, keď už jej aj tie kamarátky povedali, akého skvelého muža má. Znenávidela ma. Napriek tomu, že si robila prakticky čo chcela, vyčítala mi, že jej nedám dýchať. Svedomie je sviňa. Raz sa na mňa aj vrhla a v záchvate zúrivosti ma začala mlátiť, a keď som ju odsotil, použila to pri rozvodovom súde ako dôkaz, že som mlátil ja ju…

Áno, aj muži vedia byť svine. Ubližujú. Často bezdôvodne. A niekedy z dôvodov pre ženu nepochopiteľných, napríklad keď sa na základe predošlých skúseností cítia byť ohrození. Keď im akési Deja-Vu navodí situáciu, v ktorej už boli a ktorú vtedy podcenili. Lebo nikto nikomu nevidí do hlavy a nevie, že dotyčný/á práve ide vybuchnúť. Stačí málo. A výbuch je tu…

Áno, spolužitie ženy a muža je plné rozporov. Najmä tých genetických. Puzzle dopĺňania nie vždy funguje a nájsť ten správny dielik vyžaduje často veľa úsilia a dobrých nervov. Dôležité je hlavne nerýpať sa v problémoch a nehľadať problémy aj tam, kde nie sú. A zabúdať na to zlé a hýčkať si chvíle porozumenia a pohody. Nebrať manželstvo ako súboj, ale ako šancu prežiť plnohodnotný život. A snažiť sa tú šancu využiť…

 

 

S hejtermi sa nekamarátim

16.10.2020

Nakazených pribúda raketovým tempom. Už nie sme tou krajinou, ktorú pred polrokom obdivovali za jej disciplínu a skvelé výsledky v boji s pandémiou. Prepadávame sa do bahna čoraz viac. Prečo? Nuž nielen pre nedostatočné opatrenia vlády, ktorá z empatie k občanom nevyhlásila tie opatrenia skôr, ale hlavne pre čoraz väčší hnev či až nenávisť tých občanov k [...]

Načo zachraňovať životy?

13.10.2020

„Lebo človek v svojej zlobe je ukrutnejší a zaťatejší ako krokodíl. Jeho srdce je tvrdšie ako kameň, jeho márnivosť ničotnejšia ako prach. Ponor ho do rieky, a len čo mu uschnú šaty, bude taký istý ako predtým. Vrhni ho do smútku a sklamania, a keď sa zviecha, bude zasa taký istý ako predtým…“ (Egypťan Sinuhe) Celý život komusi pomáham. [...]

Čo je dôležitejšie ako život?

05.10.2020

Tak už sme ťa pochovali. Nepomohla ti ani najmodernejšia technika. Odpojili ťa od prístrojov, preložili tvoje bezvládne telo na vozík a previezli z Jisky do márnice. Nikdy za života nebol o teba taký záujem, pohrebné služby sa takmer pobili o to tvoje telo a hyeny v ľudskej koži s vidinou kšeftu ťa uchmatli iným, ale napokon všetko dobre dopadlo. Dobre znamená [...]

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

polícia oživovanie

VIDEO: Išlo o sekundy. Petržalskí policajti nezaváhali, zachránili život mužovi

25.04.2024 18:00

Policajti sa pristavili pri dopravnej nehode, keď si zrazu všimli na zemi muža v bezvedomí.

jazierko, záhradné jazierko, zima, mráz

SHMÚ: Na celom Slovensku sa v noci môže vyskytnúť prízemný mráz

25.04.2024 17:18

Slovenský hydrometeorologický ústav vydal výstrahu prvého stupňa.

nautilus

Nejasné správy o zlatých muškách

Štatistiky blogu

Počet článkov: 564
Celková čítanosť: 1646187x
Priemerná čítanosť článkov: 2919x

Autor blogu

Archív