Založ si blog

Labutia pieseň

Niekedy je mi strašne smutno.

Čím som starší, tým viac spomínam, hlavne na to pekné, a hoci sa zo všetkých síl bránim pocitu ľútosti, občas sa mu neubránim. Občas ma prepadne ťaživý pocit, že som čosi zmeškal, že už mi čosi ušlo a nikdy sa to nevráti.

Hovorí sa, že človek by nikdy nemal ľutovať to, čo urobil, ale len to, čo urobiť nestihol, a to je presne ono. Vždy som sa snažil žiť v zhode so svetskými i morálnymi zákonmi, lebo tak mi to prikázali a nikdy ma nenapadlo, že život je hlavne o tom, čo sa nesmie.

Nesmie sa hlavne to, čo je pekné.

Nesmie sa vraj hlavne to, pre čo stojí za to žiť, a povedali mi to asi preto,  aby ma uzavreli do väzenia z príkazov a nariadení, aby som nevidel, čo sa deje tam, vonku, na slobode.

Tam vonku si totiž každý robí len to, čo sa mu páči a nestará sa, či sa to smie, tam vonku je zasľúbená krajina, plná nebeských slastí, do ktorej ma nevpustili, lebo som im uveril. Nasadili na mňa nielen svetské zákony, ale aj moje vlastné svedomie, určite vedeli, že tento policajt ma ustráži. Nedovolil som si porušiť ani zákony, pri každom náznaku o vybočenie ma okamžite potrestali, ale toho najspoľahlivejšieho strážcu som si akiste naočkoval sám. Porušenie morálky sa stalo mojou nočnou morou, sám som si nasadil putá, sám som sa zatvoril do klietky cnosti a slušnosti. Spútal som svoje inštinkty, srdce som zabil rozumom. Naučil som sa ovládnuť aj tie najprirodzenejšie túžby, nikdy som im nedovolil, aby ma ovládli a udusil ich v zárodku.

Keď sa dnes obzriem dozadu, môžem byť pokojný.

Vždy som sa snažil nikomu neublížiť, pomáhať a robiť to, čo odo mňa žiadali. Nemám nepriateľov, som pomerne zdravý, žijem si relatívne spokojne. Väčšina túžob, čo ma zhrýzala zamlada, odišla, tak ako sa postupne a nenápadne vytratila aj nádej, že život mi ešte prinesie nejaké nečakané šťastie. Som zmierený s tým, že nič také mi už nehrozí, naopak dúfam, že sa už nič výnimočné nestane.

Môžem byť spokojný.

To len keď spomínam na mladosť, príde ten smútok.

Čo by som, keby som… okúsil to jablko zo zapovedaného stromu.

To len keď sa mi vynoria z hĺbky dve oči, čo sa mi kedysi vryli do mojich a potom až kdesi do duše a zostali tam podnes, to len keď zazvoní dievčenský smiech a ja sa strhnem, tak ako kedysi, to len keď pohladím hodváb a hneď je tu spomienka na to, na čo sa zabudnúť nedá. To sa mi potom rozoznie struna, kedysi umlčaná, a rozvibruje všetko to potláčané, všetko to zamrežované a nasilu zabúdané, a stiahne sa mi všetko to vnútri, tak ako vtedy, tak ako vtedy…

Nemám rád ľútosť.

Nemám rád smútok.

Neviem ani to, čo by som, keby som… bol znova mladý.

Viem iba to, že sa mi kedysi niečo zarylo do srdca a zostalo mi tam.

S hejtermi sa nekamarátim

16.10.2020

Nakazených pribúda raketovým tempom. Už nie sme tou krajinou, ktorú pred polrokom obdivovali za jej disciplínu a skvelé výsledky v boji s pandémiou. Prepadávame sa do bahna čoraz viac. Prečo? Nuž nielen pre nedostatočné opatrenia vlády, ktorá z empatie k občanom nevyhlásila tie opatrenia skôr, ale hlavne pre čoraz väčší hnev či až nenávisť tých občanov k [...]

Načo zachraňovať životy?

13.10.2020

„Lebo človek v svojej zlobe je ukrutnejší a zaťatejší ako krokodíl. Jeho srdce je tvrdšie ako kameň, jeho márnivosť ničotnejšia ako prach. Ponor ho do rieky, a len čo mu uschnú šaty, bude taký istý ako predtým. Vrhni ho do smútku a sklamania, a keď sa zviecha, bude zasa taký istý ako predtým…“ (Egypťan Sinuhe) Celý život komusi pomáham. [...]

Čo je dôležitejšie ako život?

05.10.2020

Tak už sme ťa pochovali. Nepomohla ti ani najmodernejšia technika. Odpojili ťa od prístrojov, preložili tvoje bezvládne telo na vozík a previezli z Jisky do márnice. Nikdy za života nebol o teba taký záujem, pohrebné služby sa takmer pobili o to tvoje telo a hyeny v ľudskej koži s vidinou kšeftu ťa uchmatli iným, ale napokon všetko dobre dopadlo. Dobre znamená [...]

North Korea tensions balistické strely test

Severná Kórea uskutočnila test 'superveľkej' hlavice pre riadenú strelu

20.04.2024 09:47

KĽDR tiež vykonala skúšobný štart protilietadlovej rakety nového typu "Pyoljji-1-2" v Západnom mori.

Grasalkovičová záhrada

Bratislava opäť symbolicky otvára svoje brány, konajú sa mestské dni

20.04.2024 08:57

Pripravené sú prehliadky bežne neprístupných miest, výstavy, divadelné predstavenia, koncerty, workshopy či jazdy historickými vozidlami i Propelerom na druhú stranu Dunaja.

Európska únia / EÚ / Brusel /

Hrabko: EÚ nemôže meniť eurofondy podľa výsledkov parlamentných volieb

20.04.2024 07:52

List KDH do Bruselu, ktorý žiada, aby občania Slovenska neboli trestaní odobraním eurofondov, považuje publicista za posolstvo dovnútra štátu.

nautilus

Nejasné správy o zlatých muškách

Štatistiky blogu

Počet článkov: 564
Celková čítanosť: 1643713x
Priemerná čítanosť článkov: 2914x

Autor blogu

Archív